Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 58 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vývoj osobnosti u dětí předškolního a školního věku z pohledu analytické psychologie
Franzová, Martina ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent)
Práce se zabývá vývojem osobnosti u dětí předškolního a školního věku, na který je nahlíženo z perspektivy analytické psychologie C. G. Junga a jeho následovníků. V literárně- přehledové části se věnuje nejprve vymezení pojmu osobnost a uvedení vybraných teorií podle jiných psychologických směrů. Dále seznamuje s Jungovým pohledem na dětskou psychologii a uvedena je i Neumannova teorie vývoje vědomí a Fordhamův náhled na problematiku. Největší pozornost je věnována symbolické tvorbě dětí, jejich imaginaci a tomu, jaký mají vliv na utváření jejich osobnosti. Výstupem práce je návrh výzkumu vývoje dětské osobnosti pohledem analytické psychologie, ve kterém se pracuje s analýzou dat získaných ze dvou projektivních metod, Scénotestu a Testu pohádek. Klíčová slova: Analytická psychologie, Vývoj osobnosti, Předškolní věk, Školní věk, Test pohádek, Scénotest
Využití a aplikace Testu pohádek v České republice (pro chlapce z hlavního města ve věku 6-12 let)
Daňová Jurčová, Ivana ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
DAŇOVÁ JURČOVÁ, I. Využití a aplikace Testu pohádek v České republice (pro chlapce z hlavního města ve věku 6-12 let). Praha, 2011. 125 s. Diplomová práce. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, katedra psychologie. Vedoucí práce: E. Bidlová Práce se zabývá Testem pohádek a jeho uplatněním v České republice. Teoretická část uvádí charakteristiku dětí v předškolním, raném a středním školním věku. Zpracovává význam pohádek pro děti a zaměřuje se na pohádky, které využívá test pohádek. Uvádí do problematiky dětské diagnostiky a podrobněji seznamuje s Testem pohádek. Empirická část se zabývá praktickým užitím Testu pohádek v České republice. Test byl použit u 60 chlapců ve věku 6-12 let z hlavního města. Získaná data byla porovnávána u 6-7letých dětí s jiným krajem a u dětí 8-12 letých s testem CPQ a Dotazníkem stylů výchovy s využitím korelační analýzy. Získaná data ukazují, že Test pohádek je i v České republice dobrým diagnostickým nástrojem s širokým uplatněním. Snad bude brzy standardizován i pro Českou republiku. KLÍČOVÁ SLOVA: předškolní věk, školní věk, pohádky, interpretace pohádek, psychodiagnostika, Test pohádek.
Vliv počítačových her na chování žáků základních škol
VALIČEK, Tomáš
Hlavním cílem bakalářské práce je zmapování zkušeností dětí s hraním počítačových her na vybraných základních školách na lokální úrovni. Pro dokončení bakalářské práce bylo zapotřebí studia odborné literatury a zjišťování informací, které jsou dostupné k předmětnému tématu. Práce je rozdělena do dvou částí. Jedním z cílů teoretické části práce je objasnit základní pojmy týkající se počítačových her a dále přiblížit jejich historii. Dílčím cílem je za pomoci odborných zdrojů, studií a výzkumných šetření interpretovat, zda může mít hraní počítačových her nějaký vliv na vývoj dětí a dospívajících. Hlavním cílem této části práce je shromáždit dostatek informací pro posouzení, zda negativní vlivy hraní her nepřevyšují nad těmi pozitivními. Neméně důležité téma, kterému se v teoretické části práce věnuji, je pohled na to, jakým způsobem může být dětmi vnímán násilný obsah her a jak je možné jej omezovat či označovat. Cílem praktické části bakalářské práce je ověřit, zda teoretické znalosti odpovídají skutečnosti u žáků prvního a druhého stupně dvou základních škol. Hlavním cílem praktické části práce je zjistit, o jakých pocitech, změnách a projevech chování vypovídají sami žáci v souvislosti s hraním her. Zda připouštějí možný vliv násilných počítačových her na rozvoj násilí vůči svému okolí a také zda pociťují kontrolu a dohled nad obsahem počítačových her ze strany svých rodičů. Dílčím cílem je zjistit kolik času hraní věnují, od jakého věku hrát začínají a jaké žánry je dokáží nejvíce zaujmout. Výsledky výzkumného šetření slouží jako přehled o tom, jak sami děti hraní počítačových her hodnotí.
Jak funguje školní stravování v České republice v 21. století z pohledu surovinové střízlivosti
MALCOVÁ, Eliška
Tato bakalářská práce se nazývá "Jak funguje školní stravování v České republice v 21. století z pohledu surovinové střízlivosti". Stravovací návyky se vytvářejí již od útlého věku. Velký podíl na tom má samozřejmě rodinné zázemí, ale neméně důležitou úlohu ve formování stravovacích zvyklostí hraje také školní prostředí. Teoretická část práce se zabývá především výživovými doporučeními pro děti školního věku, nutričním doporučením a potravinovou pyramidou. Dále se věnuje významu školního stravování, jeho historii, legislativě a v neposlední řadě také systému HACCP a zásadám správné výrobní a hygienické praxe. Do výzkumné části se zapojilo celkem 8 informantů, z nichž 2 informantky byly vedoucí zkoumaných školních jídelen v Písku, zbylé informantky byly kuchařky v jídelnách. Ke sběru dat byla použita kvalitativní metoda s využitím semistrukturovaných rozhovorů, pozorování a analýzy získané dokumentace. Pro praktickou část byly zvoleny 3 cíle. Prvním cílem bylo zaměřit se na dodavatele surovin, a to včetně frekvence dodávek a jakosti dodávaných surovin. Druhým cílem bylo vyhodnotit zpracování dodaných surovin v chutné a nutričně vyvážená jídla. Posledním cílem bylo zmapování současného stavu stravování ve školních jídelnách z pohledu surovinové střízlivosti. Z výsledků vyplynulo, že školní jídelny objednávají suroviny každý den, zavážky jsou většinou u zeleniny 2x-3x do týdne, maso v podstatě každý den a trvanlivější suroviny jednou za týden, jelikož školní jídelny hledí na čerstvost dodaných surovin. Pokud přijdou některé suroviny nekvalitní, vedoucí je vrátí dodavateli. Ani jedna ze zkoumaných jídelen nedodržela veškerá výživová doporučení, tudíž nebyly naplněny požadované nutriční parametry. Z pohledu chutnosti připravovaných jídel dosáhla lepších výsledků školní jídelna II. Nutné je ovšem zmínit, že se jídelny velmi lišily v množství zbytků stravy. Z poskytnutých receptur bylo zjištěno, že jídelny se snaží mít jednoduché receptury a využívat co nejmenšího množství surovin. Ovšem dochucovadla a značně vyšší množství soli je stále součástí receptur.
Příměstský kemp pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Martincová, Aneta ; Matulová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Hanková, Zdeňka (oponent)
Bakalářská práce se věnuje charakteristice dítěte školního věku a blíže popisuje děti se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména žáky se specifickými poruchami učení a chování. Výstupem bakalářské práce je struktura příměstského kempu, která nabízí aktivity, hry a činnosti, které jsou pro tyto děti vhodné, motivující a realizovatelné. Teoretická část charakterizuje školní věk, definuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, zaměřuje se na specifické poruchy učení a chování v rámci speciální pedagogiky. Zkoumá také volný čas a výchovu v něm. V neposlední řadě vymezuje příměstský kemp, orientuje se na hru a motivaci a vyzdvihuje důležitost struktury u dětí s poruchami chování. Praktická část se věnuje struktuře příměstského kempu, která je tvořena pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétněji pro děti se specifickými poruchami učení a chování. Příměstský kemp je rozplánován do 4 dnů. Náplní jsou hry, které jsou pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami vhodné, dále kreativní činnosti a aktivity k rozvoji interpersonálního rozvoje dětí. Jednotlivé aktivity a hry pro děti se specifickými poruchami učení a chování jsou sepsány v souladu s odbornou literaturou, která se zaměřuje na děti s poruchou autistického spektra, děti se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich herní...
Vyšetření a terapie dětských pacientů s posturální poruchou na principu dynamické neuromuskulární stabilizace
PETERKA, Tadeáš
Bakalářská práce upozorňuje na problematiku posturálních poruch dětí mladšího a staršího školního věku a věnuje se terapii těchto poruch pomocí novodobé metody dynamické neuromuskulární stabilizace-DNS. Vadné držení těla vzniká nejčastěji v dětském věku, včasnou a správně cílenou terapií může dojít k pozitivnímu vlivu na vývoj postury, čímž lze předcházet prohlubování přítomných asymetrií nebo vývoji dalších patologií. Prvním cílem práce bylo popsat nejčastější posturální poruchy dětí školního věku. Druhým cílem bylo ovlivnit posturální poruchy u konkrétních dětí školního věku pomocí dynamické neuromuskulární stabilizace. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je nejdříve popsán psychomotorický a ontogenetický vývoj člověka, detailně charakterizováno období školního věku a úroveň motoriky dětí v tomto období. V další kapitole je vymezen pojem postura, s nímž úzce souvisejí pojmy posturální stabilita, posturální stabilizace a posturální reaktibilita. Tyto termíny jsou zde také vyloženy. Následně je popsáno rozdělení posturálních poruch na podkladě jejich vzniku. Jedna kapitola práce je věnována vzniku posturální poruchy na podkladě centrální koordinační poruchy. Důležitou součástí práce je popis nejčastějších posturálních poruch, objevujících se u dětí školního věku. Na závěr teoretické části práce jsem se zabýval popisem metody dynamické neuromuskulární stabilizace, principy a postupy, kterými se DNS řídí a v neposlední řadě popisem vývojové kineziologie dítěte do 1. roku života, ze které DNS vychází. Praktická část práce je zpracována formou kvalitativního výzkumu. K odběru dat pro výzkum bylo provedeno vstupní a výstupní vyšetření tří probandů. Získané údaje byly zpracovány do kazuistik, které byly následně srovnány a vyhodnoceny. Vyšetření obsahuje anamnézu, aspekci, palpaci, testy na vyšetření pohyblivosti páteře, vyšetření zkrácených svalů a vyšetření posturální stabilizace a reaktibility. Výzkumný soubor byl tvořen ze dvou dívek a jednoho chlapce ve věkovém rozmezí 11-12 let. Tito probandi se vyznačovali určitou odchylkou od správného držení těla. Cvičební jednotka byla vytvořena ze cviků, vycházejících z pozic vývojové kineziologie. Výzkum probíhal po dobu dvou měsíců, probandi měli za úkol cviky provádět alespoň 4x týdně doma, zároveň měli v průběhu této doby také několik individuálních terapií pro zkontrolování a doplnění cviků. Závěrem práce byly popsány výsledky výzkumu a vyhodnocení úspěšnosti terapie. Bylo zjištěno, že u každého z probandů došlo ke zlepšení, především k aktivování hlubokého stabilizačního systému páteře a osvojení si správného dechového stereotypu. Bakalářská práce by mohla velmi dobře sloužit jako inspirativní a edukační materiál pro veřejnost. Zároveň by mohla díky svému obsahu posloužit v klinické praxi fyzioterapeutů.
Vadné držení těla u dětí školního věku a možnosti jeho fyzioterapeutického ovlivnění
NOVOTNÁ, Dominika
Bakalářská práce se zabývá vadným držením těla u dětí školního věku a možnostmi jeho fyzioterapeutického ovlivnění. Vadné držení těla se stává stále více aktuálním a dětí s vadným držením těla stále přibývá. Jednou z nejčastějších příčin je nevhodný životní styl dnešních dětí, kdy děti většinu dne prosedí ve škole a následně doma u počítače nebo televize. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá anatomií pohybového systému, a to přesněji páteří, pánví a nohou. Další kapitola popisuje správné a vadné držení těla, jakým způsobem se může vadné držení těla vyšetřovat a faktory ovlivňující vadné držení. Poslední kapitola teoretické části obsahuje charakteristiku školního věku. Hlavním cílem bakalářské práce je návrh vlastní cvičební jednotky pro děti školního věku s vadným držením těla, která je následně využita pro cvičení se 3 probandy s vadným držením těla. Tato cvičební jednotka byla zpracována do edukační brožury a přiložena k bakalářské práci. Dílčím cílem práce je analýza nejčastějších příčin vzniku vadného držení těla u dětí a dalším dílčím cílem je návrh prevence proti tomuto problému. Praktická část byla prováděna formou kvalitativního výzkumu. Výzkum zahrnuje 3 probandky školního věku se kterými probíhala terapie podle mnou navržené cvičební jednotky. Praktická část obsahuje anamnézu, vstupní kineziologický rozbor a popisy jednotlivých terapií. Terapie probíhaly od začátku února 2020 do půlky dubna 2020, kdy každý týden probíhala společná terapie a zbytek týdne měly probandky cvičit v domácím prostředí podle cvičební brožury a cviků, které se naučily na terapii. U všech pacientů došlo ke zlepšení, takže z výzkumu vyplývá, že terapie u dětí s vadným držením těla je přínosná, ale probandi musí pokračovat v naučeném cvičení i nadále, aby došlo k výraznějšímu zlepšení držení těla. Práce může být využita jako edukační materiál pro děti a rodiče, nebo v klinické praxi fyzioterapeutů.
Tichá kniha - využití arteterapie u dětí na prvním stupni ZŠ (zvláště u dětí, které mají problémy s komunikací)
KRUPČÍKOVÁ, Ludmila
Bakalářská práce si klade za cíl využít terapeutický potenciál pohádky (pohádkového příběhu) prostřednictvím tiché knihy u dětí mladšího školního věku, zvláště u těch, které mají problémy s komunikací. Práce má teoretickou a praktickou část. Teoretická část mapuje úlohu pohádky ve vztahu k dětem a dětskému věku obecně, obsahuje popis výtvarného projevu dětí s hlavním zaměřením na mladší školní věk. Součástí práce je i popis výtvarné krize, která souvisí s nástupem do první třídy. Práce obsahuje úvahu k přeměně metodik a možnosti uplatnění artefiletických a arteterapeutických prvků ve školním prostředí. Praktická část obsahuje popis přímé práce s dětmi, cíle, které jsem si vytyčila a jejich naplnění, a popisuje metody a postupy, které jsem během práce používala. Součástí praktické části jsou dvě vybrané kazuistiky dětí s popisem jejich výtvarných prací. Celá práce je doplněna obrazovou přílohou.
Využití zeleniny ve výživě se zaměřením na školní jídelny
ILLE, Kryštof
Diplomová práce se zabývá využitím zeleniny ve výživě se specializací na školní jídelny. Výzkumný soubor tak tvoří šest zvolených školních jídelen při základních školách, kde se stravují žáci prvního i druhého stupně. Práce je systematicky rozdělena do pěti částí. Teoretická část přináší přehled druhů zeleniny používané ve školních jídelnách, uvádí zdravotní benefity této komodity, zmiňuje pro zdraví jedince důležité složky jako jsou např. bioaktivní látky, vitamíny a vitageny, minerální látky. Všímá si však také antinutričních složek a rizikových látek obsažených v komoditě zelenina. Závěr teoretické části je věnován legislativě vztahující se ke školnímu stravování. V praktické části je díky analýze spotřebních košů vyhodnoceno využití zeleniny ve školních jídelnách spadajících pod vybrané základní školy. Výsledkem jsou podrobně zpracované grafy a tabulky, kde lze dohledat určité výkyvy ve spotřebě zeleniny v jednotlivých měsících v průběhu kalendářního roku, dále celkovou roční spotřebu zeleniny a plnění doporučených norem pro dané skupiny strávníků v souladu s výživovými normami stanovenými přílohou 1 k vyhlášce 107/2005 Sb., o školním stravování, u každé vybrané jídelny základní školy.
Výchova ke zdravému životnímu stylu dětí školního věku
DROBERJAROVÁ, Pavla
Současný stav: Zdravý životní styl u dětí i výchova k němu jsou v současnosti velice důležité. Jeho nedodržování často vede k různým zdravotním problémům. V teoretické části se zaměřujeme na rozdělení školního věku, na pojem zdravotní gramotnost a determinanty zdraví. Dále se zde zabýváme úlohou sestry u praktického lékaře pro děti a dorost a edukací v oblasti ZŽS. Cíle práce: 1. Zjistit znalosti dětí školního věku o ZŽS. 2. Zmapovat aktivní účast dětí školního věku na ZŽS. 3. Zmapovat podíl sester u PLDD na výchově ke ZŽS u dětí školního věku. Metodika: V rámci výzkumné části bylo provedeno kvantitativní výzkumné šetření pomocí nestandardizovaných dotazníků a u kvalitativní výzkumné metody byly použity polostrukturované hloubkové rozhovory. Dotazníky byly určeny pro 2 skupiny dětí školního věku (mladší a starší), kde bylo použito 23 výzkumných otázek. Rozhovory byly uskutečněny se sestrami u PLDD, které odpovídaly na 21 otázek. Výzkum byl prováděn s dětmi ve věku 8 až 15 let a sester u PLDD v kraji Vysočina. Výzkumný soubor: Byl tvořen 120 dětmi (8 až 15 let) a 8 sestrami v ordinacích PLDD. Výsledky práce: Výzkumné šetření prokázalo, že znalosti dětí o ZŽS se podle věku neliší. Aktivní účast dětí na ZŽS se liší u dívek a u chlapců. Ukázalo se, že se sestry u PLDD podílí velkou měrou na výchově ke ZŽS u dětí. Díky častým pohovorům sester s dětmi a jejich rodiči, se tato situace může zlepšit. Doporučení pro praxi: Výsledky šetření mohou být použity pro sestry pracující na dětském oddělení, v ordinacích PLDD, pro děti a jejich rodiče či pedagogické pracovníky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 58 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.